Vill regeringen stoppa Stockholm som ett flyg- och finanscentrum?

Det verkar som om regeringen är tondöv när det gäller näringslivets förutsättningar. Hur ska man annars förklara alla ingrepp som förstör för näringslivet och företagen? Jo, det finns ett annat skäl: Att regeringen medvetet vill stoppa Stockholm. Vår huvudstad ska inte bli Finansplats Stockholm. Vår huvudstad ska inte bli ett nav för flyg mellan Asien och USA.

Det finns ett tredje alternativ: Stefan Löfven vill driva dessa frågor – resolutionsavgift och flygskatt – för att fånga upp vänsteropinionen, väl medveten om att föreslagen aldrig kommer att godkännas av riksdagen. Och alltså inte genomföras. Men kan det verkligen vara så?

Stockholms Handelskammare höll sitt årsmöte igår, och ger anledning till dessa reflektioner. Vid det intressanta mötet presenterades först en panel synpunkter på flygutvecklingen. Sedan kom Norwegians VD och huvudägare och redovisade det otroliga nätverk som företaget avser utveckla mot USA och Asien. Med Stockholm som nav, men flygskatten riskerar detta. Det blir andra städer, läs Köpenhamn och Helsingfors, som tar över Stockholms möjligheter. även om Arlanda givetvis finns kvar, men lite åderlåtet. Norge håller för övrigt på att ta bort den flygskatt man tidigare haft.

Vad gäller Finansplats Stockholm, så har vår huvudstad i den senaste rankingen hamnat på 44e plats i världen, ned 9 placeringar på två år. Det tyder inte på någon större framgång. Men också tidigare hot mot Bromma tynger. Utan infrastruktur av världsklass, så är det svårt att hävda Stockholm.

Maria Ranka, Handelskammarens VD, påpekade att Huvudkontors-ekonomin är oerhört viktig. Av de 2000 största företagen, så har 23 sina huvudkontor i Stockholms-regionen. Glädjande, men noterade att såväl infrastrukturen är avgörande. Och här är just flyget viktigast. Men bostäder är också nödvändiga. Se, hur Spotify nu lägger sin expansion, med 1000 nya toppexperter, i New York. I stället för i Stockholm, där bostadsbristen gör utvecklingen omöjlig.

Regeringens ointresse för dessa frågor kan nog anas när inte att något statsråd ville ställa upp. De skickade istället en statssekreterare, Mattias Landgren. Trots att han visste att det var flygskatten man ville ha besked om, inte kunde säga något.  Varför kom han egentligen? Blev pinsamt. Men i svensk miljö är man så fin i kanten, så han fick sätta sig utan bitska kommentarer, otänkbart i andra länder.

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.