Vilka är Tysklands framgångsfaktorer?

För knappt 20 år sedan, i slutet på 1990-talet, betecknades Tyskland som Europas sjuke man, the Sick Man of Europe. Idag är det ingen som säger så, utan nu är Tyskland det ekonomiska lokomotivet. Och hur många kommer ihåg hur det var för två decennier sedan?

Ett försök att beskriva framgångsfaktorerna har gjorts av ekonomerna ‘David B. Audtretsch och Erik E. Lehmann. Detta i boken “The seven secrets of Germany“. I går var en av författarna, David Audretsch i Stockholm, och medverkade i ett seminarium ordnat av  Entreprenörskapsforum 

Vilka är framgångsfaktorerna? Så här redovisas de i korthet på engelska:

  • Small is beautiful. Germany’s commitment to its small to midsize companies, or Mittelstand, promotes localized economic development while enabling firms to excel internationally within well-defined niche markets.
  • Poets and thinkers. Germany’s dual education system of universities and skilled-labor apprenticeships produces competent, committed workers in manufacturing as well as knowledge-based fields.
  • Roots and wings. Pairing localized growth strategies with a newly open attitude toward foreign workers and markets enriches German states.
  • (Infra)structure. Ongoing government investment in transportation, communications and city-level amenities creates the conditions for thriving businesses that attract and retain employees.
  • Laptops and lederhosen. Germany has proved remarkably flexible in making room for innovation without sacrificing local culture.
  • Made in Germany. Despite some of the highest worker wages in the world, Germany has emerged as a leading manufacturer by investing in translational research relevant to small to midsize companies and enhancing quality and productivity through worker-friendly policies.
  • It’s good to be German. After a long period of atonement following the nightmare of the Third Reich, Germany has attained a new confidence in its ability to reinvent itself without forgetting its history.

Dessa punkter är svåra att beskriva, boken måste egentligen läsas. En enklare beskrivning redovisas i E-forums beskrivning av seminariet kommer här.

Jag skulle vilja beskriva framgångsfaktorerna för Tyskland som samspelet av dessa olika faktorer, som tillsammans landar i den tyska kulturen. Till detta vill jag lägga det som Per Tryding sa “Arbeta hårt är biljetten“. Tyskarna är hårt arbetande, oavsett yrke.

Har vi något att lära av Tyskland? Svaret var ett rungande JA. Från Ulf Kristersson, Svenskt Näringslivs chefsekonom Bettina Kashefi och statssekreteraren hos arbetsmarknadsministern, Irene Wennemo. Den sistnämnda hade t o m lärt sig tyska i somras….

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.