Vi bygger Sverige – med Sverigebygget

Hur kan ett parti år 2014 gå till val på att investera i höghastighetståg. Med argumentet att det är väldigt lönsamt. För att sedan idag helt gå emot en sådan investering och påstå att den är väldigt olönsam? Var kalkylerna inte korrekta tidigare? Hur ser kalkylerna ut idag?  Från Moderaterna och KD har inga förklaringar kommit. Och landets journalister har inte ställt partierna till ansvar.

Ett sådant här beteende är inte acceptabelt. Gäller både partierna och de passiva journalisterna.

Vi bygger Sverige – med Sverigebygget

Detta gick Alliansen till val på 2014. Så här beskrev Alliansen Sverigebygget, detta var det viktigaste:

Sverigebygget innebär:

  • Över 400 miljarder kronor i investeringar fram till 2035.
  • 150 000 nya bostäder
  • Att det blir lättare att bygga bostäder genom enklare regler och ökad tillgång till mark.
  • 13 000 nya jobb per år bara inom byggsektorn fram till 2035.
  • Stambanor för höghastighetståg som binder ihop Stockholm med Göteborg och Malmö samt regionerna däremellan.

Nu har det gått några år och Moderaterna tar heder och ära av sitt tidigare förslag. Så här sa Elisabeth Svantesson, ekonomiskpolitisk talesperson den 19 juni 2019 i AB:

“Vi kan inte säga ja till en investering som är så olönsam och tränger undan andra viktiga investeringar, säger Elisabeth Svantesson (M).” 

Men hur kan man göra så här, utan att ordentligt redovisa på vilka grunder man kommit till rakt motsats uppfattning? Det borde vara självklart att man inte bara kan gå ut och påstå att det man gick till val på 2014, som skulle Bygga Sverige, nu inte alls duger. Sverigeförhandlingen hette utredningen, som var noggrant gjord. Se de offentliga utredningarna.Vilka beräkningar som HG Wessberg och hans team gjorde var i grunden felaktiga? Och hur kunde man då gå till val på detta?

Tre ordentliga beräkningar har gjorts i Sverige av en investering i höghastighetståg. Dessa visar alla tre att Höghastighetståg är lönsamma i Sverige också.

Stambanan var 40 gånger dyrare än Höghastighetståget

Höghastighetstågets nya generation – med ännu högre fart – utvecklas nu i Japan.

SJ:s VD Crister gjorde i DI en analys av investeringen i höghastighetståg, som borde kunna bli både billigare och genomföras snabbare är vad som hittills sagts. Läs själv.

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.