Många var nog lite förvånade när de lästa SvD:s debattartikel idag “Ministrar: Marknaden ska inte få styra skolan” Författarna Fridolin, Ekström och Shekarabi vill få det att framtå som om skolans stora problem är vinsterna. Man talar om “ett oreglerat vinstintresse” som sänker kostaderna “på bekostnad av kvaliteten”. Men inga belägg redovisas för detta.
Det är tvärtom. Det finns redovisat i en studie publicerad för mindre än en månad sedan “Friskolorna och PISA“. De privata skolorna i Sverige, enligt OECD:studie “PISA 2012″ visade att dessa presterade bättre än de kommunala skolorna. Gabriel Heller Sahlgren och Nima Sanandaji, institutet ECEPR, har gjort analysen och rapporten.
Så här skulle Fridolin, Ekström och Shekarabi ha kunnat skriva: När DN nu redovisar en opinionsmätning av Ipsos, som säger att många inte vill ha vinster i skolan, så är är vi glada över att en nyligen genomförd studie visar
“att elever i fristående skolor presterar cirka 18 poäng högre i läsförståelse, 10 poäng högre i matematik och 14 poäng högre i naturvetenskap jämfört med elever i kommunala skolor, efter att bakgrundsvariabler hålls konstanta. Detta betyder att elever i fristående skolor ligger drygt 2 månader före i matematik, 3 månader före i naturvetenskap och 4 månader före i läsförståelse.”
Sedan kunde ministrarna fortsatt: Vi behöver därför fokusera på de åtgärder till omedelbara förbättringar av den svenska skolan som OECD föreslog i en rapport till regeringen förra året. Men andra ord: Vinstfrågan i skolan är inte problemet.
Däremot är det ett stort problem för den ekonomiska tillväxten i Sverige att vårt skolsystem totalt sett underpresterar. Vi får inte den kompetens hos eleverna som är nödvändig.
Läs gärna denna blogg som OECD:s direktör Andreas Schleicher skrev i anslutning till att rapporten presenterades. Den säger allt! Ja allt, läs ett utdrag:
But not long after the turn of the 21st century, the Swedish school system seems to have lost its soul. Schools began to compete no longer just with superior learning outcomes, but by offering their students shiny buildings in shopping centres, or a driving license instead of better teaching. And while teachers were giving their students better marks each year, international comparisons portrayed a steady decline in student performance. Indeed, no other country taking part in PISA has seen a steeper fall. School discipline has worsened too, with students more likely to arrive late for school than elsewhere.
Och allra sist en annan blogg, av Friskornas VD Ulla Hamilton.