Vilket är företagens svåraste problem idag? Gissa! Inte finansiering, inte försäljning, utan personal. Det går inte för många företag att hitta kompetenta medarbetar. Det hjälper dock inte att folk utbilda sig, om inte kompetensen blir den rätta. Detta påpekar ekonomiprofessor Johan Eklund i en artikel i Dagens Industri.
I förra veckan skrev Johan Eklund en artikel på DI-debatt “Vi felutbildar och överutbildar”. Eklund är VD för Entreprenörskapsforum. Hans huvudbudskap är:
- Sverige har brist på sjuksköterskor, poliser och programmerare
- Men vi har överskott på journalister, arkeologer och humaniora-utbildade
- Sverige har den lägsta utbildningspremien i hela OECD (före skatt)
- Enligt OECD har Sverige en överutbildning på hela 20 procent
Överutbildningen, eller snarare felutbildningen, syns om vi jämför Tyskland med Sverige. Andelen akademiskt utbildade är lägre i Tyskland än i Sverige. Men andelen med examen i naturvetenskap, matematik och statistik är 10 procent i Tyskland, mot bara 4 procent i Sverige.
Detta ger oss något att tänka på.
En annan uppgift som Eklund för fram är följande: Singapore, Tyskland och USA har den dubbla utbildningspremien mot Sverige. Samtidigt som man i dessa länder har betydligt lägre tröskar in på arbetsmarknaden.
Några dagar senare fick Eklund svar på tal i en huvudledare i Dagens Industri, “Vad Sverige behöver – fler konstvetare”. Den håller med Eklund när det gäller underutbildningen av matematiker, naturvetare och statistiker, men vill i övrigt slå ett slag för kreativa utbildningar. Han hänvisar till Steve Jobs och Mark Zuckerberg som studerade kalligrafi respektive klassisk grekiska. Men alla är inte sådana snillen, utan det krävs ett visst hantverk, framför allt, skulle jag vilja hävda.
En viktig fotnot: Det räcker inte med att kunna läsa och skriva.Men det är grunden för en fortsatt utveckling. Och det har hänt mycket i stora vida världen. Det har inte minst Hans Rosling påpekat i sin bok Factfulness, som alla borde läsa. Andelen i världen idag som är läs och skrivkunniga är hela 80 procent. Upp från bara 20% vid seklets början. År 1950 var läskunnigheten 40%, och nu dubbelt upp. Ett bevis på den otroliga välståndsökningen som världen upplever.