Kunskap måste omvandlas om något nytt skall skapas, det påpekar Karos VD Mats Lindgren i en debattartikel i DN på fredagen (2/11). Kunskap är bara råvara skriver han och ger Apple som ett gott praktiskt exempel. Det kan vara idé att läsa denna artikel över helgen helgen och fundera själv.
Forskning visar att kortsiktigt är grundforskning inget annat än en kostnad. När den så småningom blir använd och kommersiellt utvecklad tar det lång tid, kanske 20-30 år. Och, det är oftast inte i “hemlandet”, där forskningen genomförts, som kommersialiseringen sker. Stern, Porter och Furman har presenterat en del tankar i en studie “The determinants of national innovative capacity”. En bild som beskriver förloppet finns här. (Man får slå fram den)
IVA-projektet, “Innovation för tillväxt”, definierade innovation som när kunskap omvandlas till nya värden. Oavsett om detta sker i privat eller offentlig sektor. Men en uppfinning är inte innovation om den inte kan nyttjas på någon form av marknad och ha ett värde.
När allt detta diskuteras måste också goda regelverk och tillgång till finansiering komma i fokus. Ägarskatterna är viktiga, och detta finns i bloggen sedan tidigare, (Det går att fritextsöka på bloggen)