Så här drastiskt skulle man kunna sammanfatta den rapport som SNS publicerad i början på mars. “Utbildning, forskning, samverkan. Vad kan svenska universitet lära av Stanford och Berkeley?” är rubriken. Den ingår inom ramen för SNS:s Utbildningskommission, vars syfte är att ta fram underlag för att kunna visa vad Sverige kan göra för att förbättra vårt utbildningssystem.
I rapporten jämförs de svenska universiteten med de två amerikanska toppuniversiteten Stanford och Berkeley. Denna visar på en rad områden att svenska universitet och högskolor har en stor förbättringspotential. Idag är de svenska universiteten för inåtriktade, vad gäller karriären och nyrekryteringen. Utbildningen och forskningen går inte hand i hand heller. Forskarna ger ett antal konkreta råd:
- Rekryteringspolitiken Alla akademiska tjänster bör utlysas internationellt för att skärpa konkurrensen och bredda rekryteringsbasen.
- Undervisningens roll. Goda karriärvägar för lärare som kombinerar forskning och högkvalitativ undervisning. Endast de som presterar väl inom både forskning och undervisning bör anställas och befordras. Genomför systematiska utvärderingar av kvaliteten på högskoleundervisningen och erbjud stöd för förbättringar.
- Kursplanerna. De amerikanska toppuniversiteten erbjuder studenterna ett brett utbud av teoretiska och praktiska färdigheter. I Sverige tvingas studenterna tidigt specialisera sig. Överväg förändringar av kursplanerna med mer fokus på färdigheter än på specifika kvalifikationer eller examina.
– Svenska universitet och högskolor är inte dåliga i en internationell jämförelse. Men ska Sverige fortsätta vara en ledande kunskapsnation måste vi sätta upp mer ambitiösa mål, med de främsta universiteten som förebild. Detta framförde Sylvia Schwaag Serger, adjungerad professor vid Lunds universitet och direktör för Internationell strategi på Vinnova i anslutning till seminariet. (Hon är en av deltagarna i utredningsgruppen)