Den 1 april förra året tillsatte regeringen skolkommissionen. Den skulle arbeta i två steg. Först en allmän redovisning med målbeskrivning, nationella målsättningar och en långsiktig plan, som skulle vara klar den 11 januari 2016. Sedan skulle en slutlig redovisning med konkreta och genomföra förslag finnas redovisas i januari 2017, ett år senare.
Vad hände? Jo, den 11 januari i år blev den 16 maj, vilket berodde på att utredningen i mitten på december upptäckte att den inte hann fram. Vips var regeringen där den 17 december 2015 och utredningen 5 månaders respit. Klar skulle den vara i stället den 2 maj i år. Den blev klar den 16 maj två veckor senare för det var väl något som strulade. Totalt en en fem månaders fördröjning. Kan det vara svårigheter att komma överens som gjorde fördröjningen?
Kommissionen ska avlägga sitt slutbetänkande den 17 januari 2017 med nödvändiga författningsändringar. Det ska bli mycket intressant att se hur stor förlängning som det slutliga betänkandet får. Den som lever får se.
Som bas har skolkommissionen haft OECD:s studie “Improving Schools in Sweden: An OECD Perspective“ som kom den 4 maj 2015, dvs en månad efter att skolkommissionen tillsatts.
Den 18 februari 2014 kom OECD:s genomlysning av den svenska PISA-rapporten från 2012 “RESOURCES, POLICIES AND PRACTICES IN SWEDEN’S SCHOOLING SYSTEM: AN IN-DEPTH ANALYSIS OF PISA 2012 RESULTS” Den genomgången har tagits bort från regeringens hemsida. Men det är snarare regel än undantag att regeringen tar bort all dokumentation, kritisk eller inte. Trots att det knappast kan vara minnesbrist som styr. Det är bara ytterligare ett tecken på hur dålig regeringens hemsida är. Det ser man varje gång man gör ett besök på hemsidan.
Sedan om innehållet i skolkommissionens analys och förslag. Det finns säkert mycket som är bra, även om det redan väck kritik att statlig styrning ska ske, men det kommunala huvudmannaskapet består.Men, vad som är mest frapperande är den nedtoning som Kommissionen gör av disciplinproblemen. OECD säger att Sverige är bland de sämsta, men enligt kommissionen får man inte överdriva….
Ett av skolans svåraste problem missar Skolkommissionen helt, disciplinen. Man säger följande: “Disciplinproblemen i svensk skola ska inte överdrivas men får inte heller negligeras.” Sidan 92. Åtgärd: Utredningen ber regeringen att tillsätta en utredning.
Vän av ordning undrar, bortsett från disciplinfrågan i sig, vad en utredning ska göra, om inte utreda och inte be om utredning till. Vad säger Skolkommissionens ordförande Anna Ekström? Kan hon förklara varför man bortser från disciplinfrågorna på detta flagranta sätt? (Totalt nämns disciplin bara 6 gånger i betänkandet, varav två gånger för att hänvisa till elevernas rättigheter)
För de som vet hur det är på många ställen, jag säger inte alla, är det en underdrift som är direkt stötande.
Finns det något som är viktigare för innovations- och tillväxtklimatet i ett land är en god skola? Ändå har skolresultaten dalat ända sedan år 2000. Och först nu verkar politikerna ha fått upp ögonen.