Så får vi en mycket bättre skola

Fantastiskt att vi har omvärlden, som vi kan benchmarka mot och ta intryck från. Under lång tid har de svenska skolresultaten rasat, och vi har inte gjort något åt detta. Vi har förvisso den svenska Skolkommissionen och Skolforsknings-institutet, efter lång politisk tvekan (normalt svenskt)

OECD har hjälpt oss på traven också, men den oroliga skolmiljön och mobilernas gissel i en del skolor har vi inte åtgärdat. Här var skolkommissionen i sitt förslag nyligen alldeles för mjuk. Kommissionens ordförande Anna Ekström får säga vad hon vill, men även jag kan läsa, och en del andra också, och därtill: Det händer inget. Vi ska väl inte vänta ut nästa generation smartphones innan vi får ett nationellt förbud för mobiler i skolan?

Men huvudbudskapet är:

En revolution förestår i lärarutbildningen.

 Den som nu kommer med denna välkomna nyhet är The Economist. I veckotidningen av den 11 juni har man gjort en stor sammanställning av vad forskningen kommit fram till

Jag säger bara: Läs! Teaching the teachers”, heter huvudartikeln. Tidningens egen reaktion är i form av en huvudledare ”How to make a good teacher”

Genom forskning har nu både myter slaktats och en verklig utbildning av lärare som gör revolution tycks var på väg. Då är det ”bara” en fråga hur många decennier det ska ta för Sverige att ta till sig den nyvunna kunskapen och göra rätt. (När kom mobilerna in i klassrummen?)

Två av myterna som slaktas är: Man är född lärare och inget kan ändra detta. Små klasser ger bättre undervisningsresultat. Det finns mer, bland annat att skoluniform skulle förbättra lärandet, det stämmer inte heller.

En återkoppling till eleverna är däremot viktigt och främjande för inlärningen, dvs dialogen mellan lärare och elev. Allra viktigast för lärandet är dock läraren. Tänk vilken insikt. De bästa lärarna, topp 10%, lär ut 3 gånger så mycket som de 10 procenten sämsta lärarna.

Fick de 25 procent bästa lärarna fått lära den svarta skolbarnen i USA så skulle gapet mellan vita och svarta eleverna slutas på bara 8 år.

Vad man får lära sig av The Economist är att den forskning som ligger till grund för de resultat som nu kan komma att revolutionera lärandet har pågått länge, men nu fått ett riktigt genombrott. Nu påbörjas utbildning i USA av  2000 lärare och 400 huvudlärare årligen, enligt det nya konceptet. Allt är inte på plats ännu, men utvecklingen går åt rätt håll och snabbt.

En av skolorna i täten för att lära lärarna är Relay. som det är intressant att kolla på. En annan ledande utbildningsanstalt (vilket ord), och det är Sposato, med intressant utbildningskoncept.

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.