Regeringen förlorade EMA genom sin senfärdigheten

Förlusten av EMA är ytterligare ett resultat av den svenska senfärdighet.

Alla torde nu veta att Sverige snöpligt förlorade EMA till Amsterdam. Kom inte ens till andra  omgången. Varför, undrar man. Mitt svar är: den svenska regeringen var alltför svag. Det har sagts tidigare att Sverige inte driver EU-frågor särskilt proaktivt och starkt. Vad gäller EMA, så låg ansvaret på Gabriel Wikström, som emellertid inte gjorde något. (Han fick avgå i somras)

Först sent i somras kom regeringen igång. Och Sverige missade att få med Frankrike på sin sida. Och den nya socialministern Strandhäll har inte varit särskilt aktivt heller. Argumentationen för Sverige var inte heller bra från början. Det blev den först i somras. Den skrift som gavs ut, och som jag bloggade om i förra veckan, borde ha varit ute långt tidigare. Den kom ut i somras. Då hade personalen på EMA redan tagit ställning.

I broschyren skröt regeringen med lånta fjädrar, friskolorna, som Sveriges konkurrenter kunde berätta om är i fara om regeringen får sin vilja igenom. En annan fråga där konkurrenterna (läs Danmark) kunde berätta att Stockholms stora brist, bostadsmarknaden, som inte fungerar.

Vilka andra faktorer gick Sverige emot? Jo, Skåne som ställde upp på Köpenhamn. Och Köpenhamn, som sökte sabba Stockholm. Italien utlovade Baltikum förstärkt NATO-närvaro. Och Frankrike hade redan lovat bort sitt stöd för EMA för att få bankmyndigheten EBA, när Stefan Löfven på sensommaren träffade president Macron.

Idag kan man läsa en insiktsfull artikel i Dagens Industri av Stockholms Handelskammares VD Maria Ranka och dess chefsekonom. ”Förlusten måste ge krisinsikt” är rubriken, vilket man bara kan hoppas. I stället för att koncentrera sig på viktiga frågor som bostadsfrågor, digitalisering och infrastruktur, så sysslar regeringen med 3:12-frågor, flygskatt och Reepalus stopp för privata välfärdsföretag.

 

Ett svar

  1. Tror inte det i första hand var regeringens slöhet som avgjorde frågan, utan den envisa Stockholmsorienteringen. Ett öresundsupplägg, där Sverige och Danmark gjort gemensam sak, hade varit ett mer slagkraftigt alternativ. EU gillar gränsöverskridande samarbeten, och den svenska kompetensen i Lund och Malmö är väl så stark som den i Stockholm/Solna, plus att bostadsmarknaden är mindre överhettad i Skåne.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Om Håkan Gergils

Med många år i samhällsdebattens framkant har Håkan Gergils format skarpa insikter om politik, ekonomi och Sverige.

Håll dig uppdaterad

Prenumerera på nyhetsbrevet och få de senaste inläggen, analyserna och perspektiven direkt i din inkorg.

Detta fält är obligatoriskt.