Regelkrånglet blir allt krångligare

Igår kunde Du läsa om den nya lagstiftningen om upphandling som regeringen föreslagit, byggd på EU-direktiv. En byråkratisk koloss som politikerna inte haft vett att stoppa. Men det är likadant på många andra områden. Det illustrerades igår i radios P1 Morgon där Näringsutskottets ordförande Jennie Nilsson och Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg medverkade. Där fanns också ett talande exempel på en företagare som skulle kunna växa och anställa, men där regelverket stoppar.

I måndags, den 22 februari kom Regelrådets årsrapport för 2015. Det är ingen rolig läsning. Bara var drygt var tredje konsekvensutredning kunde godkännas (36%). Sämst är regeringskansliet. Där kan bara vart femte konsekvensutredning godkännas, 20%. Bristerna i utredningarna är främst att de inte beskriver hur företagens kostnader och konkurrenskraft påverkas. Rådet talar dock inte klartext i sin rapport, utan siffrorna får ge svaret.

Men Regelrådets låga profil innebar att man bara lade ut rapporten på sin hemsida, men ingen presskonferens Och Rådet skrev inte heller något pressmeddelande, som man sedan distribuerade. Det gjorde däremot NNR, Näringslivets Regelnämnd, om Regelrådets rapport. Typisk statlig tröghet, får man säga.  NNR:s pressmeddelande talar dock klartext, så läs det. NNR ger också en helt annan bild av regelproblemen i näringslivet än vad Regelrådet gör.

Regelrådet är idag en del av Tillväxtverket, men självständigt med egen hemsida. Dock har den har ingen ordentlig position. Regelrådet borde i stället placeras på Statsrådsberedningen, under Statsministern. Sedan bör Regelrådet få en sammansättning som gör att den, likt Finanspolitiska Rådet, kan göra sin stämma hörd. Med en kvalificerad och respekterad ordförande som kan driva regelfrågorna. Hålla presskonferenser, och ta direkt kontakt med de ansvariga ministrarna.

Inget förslag från regeringen eller myndigheterna borde få genomföras utan godkänd konsekvensutredning. Det borde vara en självklarhet, lagstiftad.

I USA har Regelrådet, Office of Information and Regulatory Affairs, legat hos presidenten sedan 1980. Den som varit chef där i fyra år, fram till 2013, Cass R. Sunstein, som jag hade nöjet träffa, har skrivit en givande bok “Simpler”, som jag verkligen kan rekommendera. Bara att gå in på länken till Amazon och läsa på skärmen; disposition och de första 10 sidorna visar vad som borde vara en möjlighet i Sverige.

 

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

2 svar på ”Regelkrånglet blir allt krångligare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.