Det är sällan jag reagerar så här positivt och intresserat, som när jag i lördags läste Svenskt Näringslivs första annons i serien “Sverige tar matchen”. Denna annons, som Du kan läsa här, ger en lågmäld men mycket tankvärd redovisning hur det är att konkurera och utvecklas i dagens globala samhälle. Detta borde läsas av alla som har intresse för Sverige och vår framtid.
När Du använder länken till annonsen, så klicka sedan till höger i rutan där det står Läs Sverige tar matchen, då får Du upp texten under rubriken “Sverige exporterar mer per invånare än Kina och USA – tillsammans”. Beskrivningen visar hur innovationer växer fram i verkligheten.
En sådan här redovisning borde ingå i kursplanen för såväl grundskola som högskola. Hur kan man få till det, Peter Honeth och Anna Ekström? Men, först borde som sagt alla vi vuxna som vill utveckla Sverige inför framtiden ta några minuter till läsning, plus eftertanke!
Den som vill läsa hur den ansvarige upphovsmannen, Lars Göran Johansson på Svenskt Näringsliv resonerar, så finns en länk här.
Det blir med nyfikenhet som jag kommer att läsa fler annonser i den här serien. För det är uppenbart att annonser kan tillföra något nytt och spännande.