Kraftigare digital reglering, ett hot mot innovation?

Håller Silicon Valley på att förlora sitt digitala herravälde? Den frågan ställde Financial Times i tre stora artiklar i förra veckan. (“BigTech at bay” var den första.) En viktig brytpunkt skulle vara den reaktion mot ingrepp i privatlivet som världen nu upplever – med avlyssningen av Angela Merkel som utlysande. Hela den privata sfären är hotad, och här kan man inte minst hänvisa till visselblåsaren Edward Snowden, som gjorde den avgörande insatsen.

I både Tyskland och Frankrike talar man om hotet mot den kulturella identiteten. Särskilt Kina, men också Ryssland, har reagerat mot den digitala dominansen och genomlysningen som företag baserade i Silicon Valley står för. (Den andra artikeln heter “Europe strikes back”) Nyligen framkom att Amazon genom läsplattan Kindle får reda på hur snabbt Du läser, och när Du gör uppehåll i läsandet. Allt detta leder till nya regler och övervakning fruktar många, medan andra välkomnar detta.

Nu är det dags för Europa att ta upp “kampen” om internet och IT-utvecklingen, menar många. (Den tredje artikelns titel är “On a tighter leash“) Från flera länder, inte minst Tyskland, görs insatser  – ofta i det tysta – för att få den nya EU-kommissionen att utveckla en kraftfull digital agenda. Det företag som är mest utsatt i Silicon Valley, med europeiska ögon,  är Google.  Dess fotografering av alla hus och gator är det kanske mest synliga uttrycket. Nästan glömt av allmänheten, men inte av politiker och andra beslutsfattare.  EU-kommissionen har Google inne för rakning. Tysklands ekonomiminister har talat om behovet att bryta upp företaget.

Vad ska ske i Europa för att svara upp mot Google, Microsoft, Facebook och Apple? (Detta beskrivs i fjärde artikeln “The big stick….“) Kanske ligger svaret i ett digitalt Europabolag efter förebild i Airbus? För att söka förekomma denna utveckling har Googles Eric Schmidt tillbringat en hel sommarmånad i Europa med bl a möten med centrala politiker. Google har också sökt europeisk uppskattning genom att etablera ett start-up centrum i Berlin, kallat The Factory. Intressant hemsida.

Faran är att de digitala angreppen på privatlivet driver fram så hårda regleringar att begreppet “online innovation” saknar mening. Men kan en så hård reglering verkligen kunna genomföras, annat än i statsreglerade länder som Kina?

Alla regler – nu i den digitala världen – men också för bankerna, byggandet och företagen, tenderar att öka kraftigt. En motkraft finns, men den har svårt att rå på det politiska etablissemanget.

Denna utveckling kan allvarligt skada den dynamiska innovationspolitiken.

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.