Faktum är att svensk inkommande turism är liten (dålig) jämfört med andra länder och världen i stort. Exporten är också ganska liten, trots att utrikeshandelsministrar fortfarande säger att Sverige är ett av världens mest exportberoende länder. Sanningen är att vi ligger på plats 50 drygt.
Men på båda områdena har Sverige, enligt min mening, en enorm potential. Här vill jag dock fokusera på turismen, följa upp bloggen från förra veckan.
Bra insatser i arbetet för svensk turism gör Visit Sweden som skapades 2016. Organisationen ägs till 50 procent av Svensk Turism, som består av de stora svenska intressenterna, företag och organisationer. De andra 50 procenten äger staten genom Näringsdepartementet.
De statliga satsningarna verkar vara minst sagt diminutiva. Totalt spenderar man 70 miljoner tillsammans under tre år, med slut i år. Som vanligt i den svenska regeringen är det ingen som verkligen äger frågor kring turismen. De som är inblandade är
- Mikael Damberg och Näringsdepartementet, Visit Sweden och Stora Turismpriset
- Ann Linde, utrikeshandel, har bl a exportpris för kulturella och kreativa näringar, design och arbetet vid svenska ambassader
- Gymnasieminister Anna Ekström som har kompetensförsörjningen till turistnäringen
- Bah Kunhke
Det finns säkert fler som har uppdrag relaterade till svensk turism, det är stuprörspolitik, men det är ju dedn svenska regeringen Hedersrykte. Att man desutom hela tidern rör sig merd mikrobelopp, så blir det inte särskilt mycket verksatd eller effkt. Potentialen till trots, och de hudratsmiljarde som ett framgångsrikt Sverige skulle kunna exportera genom fler turister i landet.
Nu arbetar emellertid en utredning med detta, som ska vara klar i december i år. Uppdraget sammanfattar Näringsdepartementet på följande sätt:
En särskild utredare ska föreslå en sammanhållen politik för hållbar turism och växande besöksnäring. Syftet med utredningen är att ge regeringen underlag för att stärka besöksnäringen som export- och jobbmotor i hela landet. Utredaren ska bl.a. analysera utvecklingen och bedöma framtida utmaningar och möjligheter för besöksnäringen
Det ger intryck av att Sverige vill visa upp sig som Bror Duktig. För så skriver man i punktform om utredningens uppdrag:
Ett jämställdhets- och hållbarhetsperspektiv ska genomsyra utredningen. Utredaren ska bl.a. göra följande:
- Analysera målet för turismpolitiken, och om det finns skäl till det föreslå tillägg eller nytt mål för politiken.
- Kartlägga besöksnäringens behov och hinder för en hållbar utveckling och därefter föreslå insatser.
- Föreslå hur samverkan och samordning mellan besöks-näringen och offentliga aktörer kan utvecklas för att stärka det gränsöverskridande turistiska erbjudandet “äta-resa-göra-bo”.
- Föreslå hur kontaktytorna mellan bl.a. myndigheter, näringsliv, akademi och civilsamhället kan utvecklas.
Visit Sweden gör inget dåligt jobb, tvärtom, så vitt jag kan bedöma. En utmärkt analys gör organisationen i rapporten “Årsrapport 2016”. Det är en riktigt intressant läsning, indelad i många relevanta avsnitt. Det är en ovanlig årsrapport, för dessa brukar ofta var tråkiga, men så inte här. Ett exempel: Man har tagit reda på hur många i en del länder som är intresserade av Sverige. I USA anger hela 16 miljoner människor ett sådan intresse. Men, Hur många kommer hit? Ett par hundra tusen.
Ett land som Irland lägger lägger helt andra summor på turistpenetration utomlands. Men, så har man nästan 3 gånger så många utländska turister som Sverige. Och Se vad Hong Kong gör för att utveckla sin turism.
Hej Håkan,
trevligt att du tar upp turismen i din blogg.
Visit Sweden startade 1995 och bytte namn 2006 till det nuvarande.