Hur ska Kina fortsätta växa? Hur ska de statliga företagens bristande utvecklingskraft kompenseras? Svaret i Kina nu är entreprenörskap och innovation. Förra veckan var en entreprenörsvecka i Kina, och även utomlands – för Kina.
Veckan kallades för National Mass Innovation Entrepreneurship Week Det största evenemanget gick av stapeln i Peking, men arrangerades över hela landet. Även utomlands satte Kina ned entreprenörskaps-foten, som i Boston här.
När veckan invigdes i Peking lade premiärminister Li Keqiang ut texten, enligt China Daily. Bakom satsningen på entreprenörskap ligger NDRC, som är den straka effektiva statliga organet, som driver alla ministrar framför sig. (Det är givetvis förankrat i Politbyrån med Xi Jinping i spetsen)
Vad är den briefing-artikeln i denna veckas The Economist? Kinas entreprenörer. Att det är stort och går fort kan noteras bland det material jag har tillgång till. Den siste december 2016 hade Kina 66 unicorns. Idag kan man räkna in 89. (Startup företag som har en omsättning på minst 1 miljard dollar) Otroligt är uttrycket, inget mindre.
Några förvånande förhållanden i Kina:
- Kinas digitala betalnings-marknad är 50 gånger större än USA:s
- Kina installerade dubbelt så många robotar 2016 som USA
- Kina ligger långt fram i AI med två av Världens kraftigaste datorer
- Kina är 30 gånger större än USA på mobila betalningar
- Ubers konkurrent i Kina, Didi, har 20 milj körningar per dag, som Uber i hela världen
- För rätt perspektiv ska sägas att Kina har fyra gånger fler invånare än USA
Här i Sverige borde vi uppmärksamma Kinas initiativ att knyta ihop Kina med övriga Asien och även Europa. Här beskrivs initiativet. One Belt One Road, av Henrique Schneider, som jag känner, och som noga och väl följer Kinas utveckling. Enligt hans bedömning är detta ett inslag i Kinas arbete för hegemoni.
Kina är verkligen på bettet. För 15 år sedan var landet världens verkstad. Nu lämnar man massproduktionen bakom sig som ryggraden i ekonomin. Det visar satsningen och läget när det gäller den nya teknologin, digitaliseringen. McKinsey ger i en ny rapport en analys av läget. “China´s digital economy: A leading global force” Att McKinsey fäller detta omdöme talar för sig själv. Rapporten kan läsas, men man måste registrera sig.