Det är inte realistiskt att sätta upp ett mål, som Ewa Björling gjort, att nå en fördubbling av exporten på 5 år. Det sa professor Pontus Braunerhjelmm på ett frukostseminarium ordnat av Teknikföretagen och SEK. Export i sig är dessutom inget mål. Vi måste använda det vi får in i form av investeringar eller konsumtion, påpekade Braunerhjelm. Vad han inte sa, men Assar Lindbeck har påpekat, att vi har ett kapitalexport på hela 7 procent. Vi skickar helt enkelt iväg våra tillgångar i lika stor utsträckning som vad Tyskland eller Kina gör. Min fråga: Är detta rimligt?
En viktig fråga i diskussionen var hur vi får en kreditlösning för ett företag som Teenage Engineering gör. Detta företag är intressant. Är “born global” och säljer 98 % av sina varor på export. Skulle kunna öka med tusentals procent, enligt Jens Rudeberg, Teknisk chef på Teenage Engineering. Säljer vi till 1.500 butiker i en kedja i USA är det ingen som kan ge oss en risk-kredit.
Mats Odell, Näringsutskottets ordförande. påpekade att Sverige kan sälja utomlands, även om det inte är export. Se på Tyskland, där IKEA vill öppna 10 nya varuhus, men får inte. De tyska delstaterna har prövningsrätt, och skall bedöma om det behövs fler varuhus. Detta sker i Europas mönsterland, Tyskland. Sverige avskaffade skråväsendet 1846, påpekade Odell.
En annan sektor för export, hemma eller utomlands, är vård och omsorg. Här finns det mycket att göra, men kreativiteten måste fram, tyckte alla paneldeltagarna. Alexander Bard och en grön gris var andra exportprodukter….Detta kan inte återges här på några få ord. Tänk globalt och våga, var en rekommendation. Ewa Björling, titta på hindren, var en annan. Kompetensen är ett annat problem, sa en fjärde deltagare. Pernilla Ström modererade med elegans.