Vi har alla möjligheter att återigen bli en ledande digitaliserings-nation. Om vi utnyttjar vår förmåga på rätt sätt, inte minst med det världsledande företaget Ericsson nära till. Men vi har tappat sedan år 2000 när Sverige ansågs vara IT-nationen, och prisades för detta av Time på ett omslag. Dagens Industri tar uppfrågan idag, i en ledare, som jag varmt rekommenderar., “Sverige bör ta ledningen i digitaliseringsunionen”.
Alldeles nyligen, den 2 december, skrev civilminister Ardalan Shekarabi om behovet att digitalisera i den offentliga sektorn. Artikeln i Dagens Nyheter hade den talande rubriken: “Digitaliseringen av offentlig sektor ska nu snabbas på“. Det har med andra ord gått för långsamt hittills. Det är sällan man läser en så inträngande artikel. Normalt brukar debattartiklar vara svepande och innehåller sällan med kritik mot den egna verksamheten. Men inte så här.
I Norden är Sverige nu sämst på digital förvaltning, påpekar Shekarabi, och hänvisar till en EU-studie som visar detta. Bara 2 av 10 medborgare är nöjda med hur kommunerna klarar den digitala servicen. Därför ska nu regeringen leda ett arbete för att genomföra ett digitaliserings-paket för alla myndigheter, kommuner och landsting.. Shekarabi anger: Sverige ska återta sin positions om världsledande inom digitalisering. Utmärkt, säger jag.
Idag betalar vi skattebetalare för liknande lösningar, var för sig, i 347 myndigheter, 290 kommuner och 20 landsting. Nu ska en grundstruktur upprättas, som innebär två ting: Dels så blir det funktioner överallt som behövs, t ex “Mina meddelanden”. Uppgifter till myndigheterna ska bara behöva lämnas en gång (äntligen). Dessutom kommer man att spara stora pengar. (Jämför med Walmart, med en omsättning lite större än Sverige, som knappast låter varje butik utveckla sina egna digitala lösningar). Vem vet att vi i Sverige har många olika medicinska patientregister-system, som har svårigheter att prata med varandra?
Hur ser det ut i verkligheten? Hos de myndigheter som ska hjälpa medborgare och företagare med digitalisringen? Jag har idag tagit en ögonblicksbild på tre myndigheter:: Vinnova, Tillväxtverket och Tillväxtanalys
Vinnova har en sökfunktion. Sök “digitalisering” och Du får idag 133 träffar. Högt och lågt, ingen disposition eller struktur. Som kund är det svårt att få ut något av en sådan här sökning. Ett samtal med en tjänsteman på myndigheten ger säkert mycket mer.
Tillväxtverket ger vid en slagning idag 157 träffar på “digitalisering“. Här är det också högt och lågt, men där finns flera träffar som hjälper kunden. T ex Digitalisering i industriföretag – var sjutton börjar man?” Bra ansats, och det finns flera andra träffar, som leder kunden rätt.”Vad gör vi inom digitaliseringen?” har dock inget kundperspektiv, utan vänder sig till myndigheten själv.
Så har vi myndigheten Tillväxtanalys, där antalet träffar blir 112 när man söker på “digitalisering“. Ger inte så dålig vägledning, även om den riktiga strukturen saknas.
Det finns mycket att återkomma till. Slutsatsen är dock, även om det kanske inte sägs klart ut någonstans: Den svenska digitaliseringen behöver en nationell nod. Får vi det? Förhoppningsvis.
Bra översikt av ” digitaliseringen” i Sverige. Dystert. Hoppas ” man” tar tag i det. Och du Håkan, fortsätt rapportera dina iakttagelser.