När regeringen -civilminister Shekarabi tillsammans med V-ledaren Sjöstedt – i förra veckan skrev en DN-debattartikel “Nya välfärdsreglerna bör starkt begränsa vinstuttaget” hävdade man starkt att kvaliteten alltid ska stå i centrum. Bra, men varför utreder man inte detta då?
Regeringen borde tillsätta en utredning med just rubriken “Hur kan kvaliteten i välfärden alltid stå i centrum”? Och hur åstadkommer man detta? Vilka faktorer påverkar kvaliteten? Är det bemanningen? Kanske systemet eller kompetensen hos de anställda? Om inte regeringen gör detta, som den säger sig vara mest intresserad av, så är det mer än underligt. Och då borde andra tillsätta en utredning som kartlägger vad som är avgörande för kvaliteten i vården och i skolan. Här är i vart fall direktiven för den nu aktuella utredningen.
Det påstås i DN-artikeln att vinstintresset går ut över kvaliteten. Hur vet man det om det inte studeras? Kanske är det så att vinstintresse driver fram kvalitet? Kanske skulle därför kommunala vårdinrättningar och skolor tvingas införa vinsten som ett incitament?
I DN-artikeln sägs vidare att utredaren bör se över om inte en syftes-paragraf borde införas i välfärdsföretagens bolagsordning, där syftet med verksamheten skulle var “att bedriva den med god kvalitet”. Men då blir det ju ännu viktigare att studera vilka faktorer som medverkar till den goda kvaliteten. För denna goda kvaliteten kommer väl inte automatiskt bara genom att man skriver in detta syfte i bolagsordningen?
Se på den utredning som Skolinspektionen gjort om grundskolan nyligen: “Huvudmannens styrning av grundskolan”. Den studien visar att den enskilda skolorna, som har lite vinstintresse tillsammans med fokus på god kvalitet för eleverna, har bäst resultat. De privata skolorna klarar uppgiften att ge eleverna goda betyg i många ämnen mycket bättre än den offentligt bedrivna verksamheten. Om man ser det i stort. Undantag finns alltid.