Idag skriver Urban Bäckström, VD på Svenskt Näringsliv tillsammans med Tobias Krantz, ansvarig för innovation där, om innovationsklimatet. “Svenska företag behöver ett bättre innovationsklimat” är rubriken på DN Debatt. Alltför få svenska företag lyckas växa och bli framgångsrika, påpekar man. För lite av vår forskning blir framgångsrika varor och tjänster.
Därför behöver Sverige en ny innovationspolitik. Denna nya politik måste utgå från de grundläggande förutsättningarna som avgör drivkraften för entreprenörer och företagare. En undersökning av innovationsklimatet redoivisas också, och är utgångspunkten för Bäckström och Krantz förslag. Undersökningen visar att politikerna tror att klimatet att starta och driva företag är mycket bättre än vad företagarna och entreprenörerna tycker.
Själv undrar jag hur politikerna reagerar. Tror de att det går att bevisa för landets företagare att klimatet är bra? Och kan de tänka sig en kampanj under temat “Starta och utveckla företag, för det är enkelt?”
I Europa redovisades idag också en studie av betydelse för innovationsklimatet. Det är en “European Policybrief” genomförd av EFIGE. Den visar vilka barriärer som måste brytas ned för att Europas företag skall växa. Den visar också att det är de stora företagen som är produktiva, betalar höga löner, har goda vinster och är framgångsrika på internationella marknader. Därför måste företagen växa om vi skall få en god ekonomisk utveckling i Europa. Samma gäller i Sverige.
Det skall bli intressant att se vad vår svenska regering tänker sig. Det får vi reda på när den Nationella Innovationsstrategin presenteras och Forsknings- och Innovationspropositionen läggs fram. Dessa kommer under hösten, och behåller statsminister ledartröjan på sig kan förslagen bli betydligt kraftfullare än vi hittils vågat tro på.