Det är inte bara en ny EU-kommission som träder till den 1 november, utan en ny konstruktion. Det blir sex vicepresidenter under kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker. Därav en ny uppgift, lagd på en vicepresident: Att hålla i regelförändringen i EU. Den betecknas för “Better Regulation” och är viktig, så dåliga och komplicerad regler är ett klart hinder för den ekonomiska utvecklingen.
Dessutom kommer fem av vicepresidenterna som nu tillträder från mindre och östeuropeiska länder. Tidigare kom vicepresidenterna från de stora kontinentala länderna. De länder som nu får toppositionerna är Estland, Litauen, Slovakien, Nederländerna och Polen: Den sjätte posten går till Italien, som får utlandsrepresentationen.
Under dessa sex vicepresidenter sorteras sedan in de återstående 22 kommissionärerna. Det betyder att vi får en helt annan struktur, och mer av övergripande arbete i den nya kommissionen. Det hela ger intryck av att den nye kommissionsordföranden Juncker är målmedveten och ser ett effektivt arbete i EU som viktigt. Vi ska betänka att EU är vår “hemmamarknad” för 70 procent av all svensk export. Att få den marknaden att fungera väl är oerhört viktigt.
Sedan får Sveriges kommissionär, Cecilia Malmström, den angelägna uppgiften att ta hand om handelsfrågorna. Där kommer TTIP att vara den kanske svåraste frågan. Dvs ett frihandelsavtal mellan USA och EU. Men handelsfrågorna inrymmer betydligt mer. Financial Times skrev en ledare för några dagar sedan, där uppskattningen av Junckers arbete med kommissionen uppskattas. Där nämns specifikt också Cecilia Malmström.
Nu när allt i Sverige fokuseras på valresultatet och regeringsbildningen, så kommer EU.frågorna ännu mer i skymundan, mer än vanligt.Det finns flera tecken på att EU kommer att spela en viktigare och konstruktiv roll när det gäller “återindustrialiseringen” av Europa. Det återkommer jag till, och resultat kommer vi att se när den nya kommissionen, som tillträden den 1 november, blir varm i kläderna. Men redan nu finns en hel del att rapportera, och det återkommer jag till. Det finns ett par viktiga infrastrukturplaner, som kan betyda både bättre och snabbare transporter och en snabbare digitalisering av EU.