Inför det nya året vill jag här notera en del frågor som är viktiga och som bloggen kommer att ta upp. Ge mig gärna synpunkter, de är mycket välkomna.
Utgångspunkten för bloggen kommer vara Sveriges oförmåga att fatta beslut och att genomföra saker snabbt. Långbänken blir tyvärr huvudspåret. Det spelar uppenbarligen ingen roll vem som har regeringsmakten, det är utredning på utredning och inga beslut samt med ett genomförande som hela tiden dröjer.
Vi börjar med det som är allra hetast, det svenska försvaret, som nu diskuterats i Sälen på Folk och Försvar. Redan 2015 började politikerna ompröva Sveriges nedrustningspolitik. Försvarsberedningen gav regeringen underlag för en proposition
Så här skrev man i proppen:
Den säkerhetspolitiska situationen i Europa har försämrats. Den ryska ledningen har visat att den är beredd att använda den militära förmågan för att uppnå sina politiska mål. Den försämrade säkerhetspolitiska situationen innebär förändrade krav på den svenska försvarsförmågan……. Regeringen avser därför att tillsätta en utredning. Stridsflygsförmågan och undervattensförmågan är tydliga exempel på områden av väsentlig betydelse för Sveriges försvar.
Men ändå har vi efter 7 år knappt två stridsberedda brigader. Vi skulle få totalt fyra brigader 2030, men ÖB Bydén säger nu först 2035. Detta är en skandal. Långbänk, på Långbänk, på Långbänk. Vi borde redan idag ha haft ett 10-tal brigader klara, om hela Sverige ska försvaras och vi ska dessutom hjälpa till försvara Baltikum. En begränsad bataljon ska tydligen dit redan nu. Ukraina byggde upp sju nya anfalls-brigader på mindre än ett år.
Vad mer behöver vi bekymra oss om, utveckla?
Infrastrukturen i Sverige måste stärkas. Fortfarande har vi inte motväg mellan våra tre storstäder. Borde vara ett måste. Våra stambanor började byggas 1854. Det är dags att både rusta upp det som finns och bygga nytt. Sedan kan man bygga höghastighetståg, som de borgliga partierna gick tillval på 2014. Eller så bygger man andra nya stambanor. Något mellanalternativ finns inte.
Lösningen för Sveriges viktiga offentliga investeringar, som järnväg och motorvägar samt annan infrastruktur heter en modern statsbudget. Med en driftsbudget och en kapitalbudget. Något som Lars Calmfors egentligen är inne på i DN idag “Dags för underskottsmål “… Men I stället för underskottsmål borde vi ha en ny budgetmodell, det blir mycket tydligare.
En annan fråga är kärnkraften. “Sverige behöver mer kärnkraft – och vi kan vara med och betala“. Det skriver 14 av våra mest framträdande företagsledare idag, också i DN. Där fick nye MP-språkröret bakläxa, som felaktigt påstod att näringslivet inte ville ha kärnkraft. Här kan man också använda kapitalbudgeten. Men framför allt måste tillståndsprocesserna kraftigt förkortas, så att inte allt hindras av byråkratin. Ingen Långbänk med andra ord.
Skolan måste få ordning och reda och inte göda den svenska Långbänken. Vidare ska kunskapsskolan återinföras.
Socialdemokraternas helt nya politk, blir en del av det borgerliga blocket. Kan man lita på det nya högerpartiet? (Se malajen och fd försvarsminister Peter Hultqvist som går längre än Moderaterna när det gäller upprustningen)
Vi måste få tillbaka vår excellence i forskningen. Bli en av de ledande nationerna.
Kriminaliteten måste stoppas. Inte bara gängen. Även välfärdskriminaliteten och företagens utsatta position måste åtgärdas.
Gruvorna måste byggas ut och byggas nya. Så att vi utnyttjar de rika mineraltillgångar som Sverige har.
Samerna ska sättas på plats, på sin rättmätiga plats. Som den medelstora iCA-butik de utgör, ekonomiskt. Inte fortsätta som en stoppkloss för svensk utveckling..
Det finns många fler frågor, men jag stoppar här. Synpunkter gärna!
Till sist: Vi slår vakt om Ukraina. Det markeras inte minst i Sälen. Men, hur kan vi då fortsätta med att ge de ukrainska flyktingarna 71 kronor om dagen? Orimlig nivå. Det skulle den nya regeringen – och givetvis redan den gamla – ha åtgärdat direkt.
Uppskattar mycket din blogg! Dock så är det synd att du just nu använder invektiv om Peter Hultqvist. Man kan vara malaj och ändå duglig. Jag säger inte att Peter är var/ bra försvarsminister men du underminerar lite av din adekvata ton i övrigt när du genom ad hominem ger dig på Peter av ”fel” anledning.
Tack annars för en superbra blogg
Fel av mig att tala om Hultquist som malaj, det har Du rätt i. Beklagar, det slank igenom, och jag alltid erkänna om jag gör fel, vilket tyvärr de flesta politiker gör. Hade de sagt “Det var fel av mig” i stället för “Vi såg det inte komma” som ett svepskäl till ett klart felbeslut, så skulle trovärdigheten öka betydligt
Bra synpunkter. Men vi skall inte ha höghastighetståg. Av flera skäl.
1. Vi skall rusta upp befintliga tåg, järnvägsbanor och personal så att tågen avgår och ankommer enligt tidtabell. Inga inställda tåg. Inga förseningar.
2. Organisationen skall göras om så att det finns ett gemensamt ansvar och inte som nu med delat ansvar mellan transportstyrelsen, banverket, SJ och andra transportörer, som skyller på varandra vid fel.
3. Med befintliga SJ:s snabbaste tåg klaras sträckan Stockholm till Göteborg på tre timmar med endast få stopp vid viktiga järnvägsknutar. Konkurrerar bra med flyget (räkna in tider för transporter till och från flygplatsen, väntetider, kontroller etc.). Med höghastighetståg är tidsvinsten liten och “äts” upp vid minsta försening. Dessutom är kostnaden mycket hög och går inte att räkna hem. Skattebetalarnas pengar kan användas bättre.
4. Sveriges klimat passar inte för höghastighetståg. På sommaren solkurvor, på vintern kyla, snöoväder m.m.. Jfr med Japan där höghastighetstågen går på kortare sträckor, på raka, väl underhållna banor, i lämpligt klimat och avgår och ankommer på sekunden när.
Tyvärr räcker inte kapaciteten hos det idag befintliga stamnätet, detta enligt SJ. Tror att det rör sig om 12 miljoner resor som om 10 år stamnätet inte klarar av. Det måste man kompensera med någon form av nytt nät, frågan är bara vilket. Som det nu ser ut blir det “more of the same” i stället för att göra som Kina gjort, där man idag lär ha 4000 mil höghastighetståg. Hela Europa ligger efter när det gäller järnvägstransporter.