DN anger tonen: Framtidens tåg i Sverige

Idag har DN i en stor artikel redovisat behovet och möjligheterna av höghastighetståg i Sverige. Du som är motståndare till att Sverige skaffar sig tåg som går i mer än 300 km i timmen – läs artikeln. “230 miljarder notan för skapa framtidens tåg”. Detta säger jag därför att de som reagerat emot moderna tåg säger antingen bara “det är för dyrt” eller kalkylerna visar att det är olönsamt. Det duger inte att säga nej bara för att det är mycket pengar. Och kalkyler som visar att det är olönsamt redovisas inte, för de tar inte med helheten. Se de tre kalkyler som finns, som just ger hela perspektivet. 

Vår nuvarande stambana började byggas 1854, med upplåning som motsvarade två BNP när beslutet togs. Dagens höghastighetståg, med snabb utbyggnaden och och 320 km/tim som maxhastighet, kostar 230 miljarder. Det blir 5 procent av vår nuvarande BNP. Tror någon att det gjordes en cost-benefit-analys år1854? Och om så skedde kunde säkert inte investeringen räknas hem. Men idag är den mer än hemma.

Den tåginvestering vi talar om nu är således 40 gånger mindre än den på 1800-talet, om man ser till ekonomins storlek och bärkraft. Även vi måste våga. Men inte nog med det, det finns samhällskalkyler som ger klart positiva besked. KTH:s tåggrupp, regeringens Sverigedelegation med HG Wessberg i spetsen och så Handelshögskolan i Jönköping. Till detta kan vi lägga SJ, som borde veta vad de talar om. Nu har man dessutom fått lönsamhet i Bottniabanan.

I går kom borgmästarna i Köpenhamn och Hamburg tillsammans med kommunstyrelsens ordförande i Malmö med en bön: Bygg höghastighetståg så att människor snabbt kan komma ned till kontinenten. “Knyt ihop Malmö, Köpenhamn och Hamburg med bra järnväg”.

I förrgår kom företrädare för Västsverige med samma bön: “Långsam utbyggnad av järnväg hämmar tillväxten”. Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, kom med samma synpunkter tidigare i en artikel med många kommunala undertecknare. Samtidigt som man ställde frågan: “Är Du beredd att anslå extra resurser, Eneroth?”

Det ska sägas till sist att Stockholm svajar. Varför vet jag inte, men kanske för att huvudstaden vill behålla alla människor där?

PS. I Dagens Nyheters artikel sägs att Europeiska Investeringsbanken erbjudit svenska regeringen en kalkyl över höghastighets-projektet, de har en modell för detta. Gratis och franko dessutom. Men regeringen har sagt nej tack. Kan detta vara möjligt?

 

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Ett svar på ”DN anger tonen: Framtidens tåg i Sverige

  1. Bra om det investeras i snabbtåg. Hastighet går alltid att diskuteras. Vi svenskar behöver förflytta oss mer med tåg och då måste de vara tillförlitliga. Mer tåg som kan hålla tidtabellen för ett hållbart samhälle.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.