Det är dags att se framåt och ta del av det långsiktigt viktiga. Det som går förbi språkrör och samordnare. Här finns det viktiga frågor, som jag bloggade om för en vecka sedan, men hur mycket av detta diskuteras och åtgärdas? Nästan ingenting.
Nu till den globala världens kanske viktigaste fråga, där utvecklingen går blixtsnabbt, digitaliseringen. I veckan som gick kom McKinsey med en ytterligt intressant rapport. för övrigt finns det mycket där som är synnerligen givande. På väldigt många områden med globalt fokus. “Five priorities for competing in an era of digital globalization“, heter sammanställningen jag tänkte utgå ifrån. Den har sitt fokus på industrin eller näringslivet, men är väldigt nödvändig ta till sig även för den civila samhället och offentlig sektor.
McKinsey har byggt en econometric modell baserad på data för 97 länder. Under ett decennium har det digitalas flödet mer än tredubblats, så att det nu svarar för 10 procent av Världens BNP. Det svarar mot nästan 8 trillioner USD. Jämförelsen med USA säger att det är lika mycket som halva dess BNP, och då förstår alla att det är ett enormt belopp. stora värden.
En annan måttstock är världens dataflöden i jämförelse med den fysiska handeln mellan länder. Nu är dataflödena större än utrikeshandeln med varor. Hur snabbt det gått visar det senaste decenniet där dataflödet ökat 45 gånger. Prognosen är det det nu, och fem år framåt, ökar 9 gånger, utifrån det som flödar idag. Här får vi oss verkligen tankeställaren. Positivt för många mindre företag, men de stora som kan lägga ned miljarder i utveckling och digitalisering kan också ha ett försprång.
Samtidigt som e-handeln och dataflödena ökar så dämpas nu den fysiska handeln. Snabbhet till marknaden blir allt viktigare. Denna snabbhet tål inte långa komplexa försörjningsled. Något som “drar hem” produktionen. Därtill kommer 3-D-tekniken som ytterligare hämmar den internationella handeln.
För företagen anger McKinsey följande fem imperativ vad gäller digitaliseringen. Riktade till företagen, oavsett ägandeformer och storlek:
- Har vi en klar bild av konkurrenssituationen?. I USA har Amazon två miljoner “third-party sellers” I Kina har Alibaba-plattformen hela 10 miljoner som nyttjar denna. Under de senaste 35 åren har i USA storföretagens andel av exporten minskat från 84 till idag (2013) endast 5o0 procent
- Har vi de rätta instrumenten och kapaciteten att klara konkurrensen? Digitala plattformar är inte bara till för storföretag idag. GE har etablerat sig som teknologisk ledare av “Sakernas Internet”, eller “Internet of Things”. Teknologiska topp-krafter är det en besvärande brist på.
- Kan vi förenkla vår produktstrategi? En mer strömlinjeformad global produktportfölj krävs. Digitaliseringens plattformar kräver uniformitet idag, vilket möjliggör en omedelbar spridning världen över av nya produkter, tjänster och system.
- Ska vi omforma vår organisation och vårt försörjningssystem? Den nya digitaliseringen gör det möjligt att centralisera vissa globala funktioner, som back-office och FoU. Digitala “kontrolltorn” kan upprättas som i realtid kan styra komplexa försörjningslinjer. Men, eftersom “time to market” är avgörande nu, så avspeglar sig detta i att vart tredje företag enligt en kartläggning försöker förlägga produktionen nära slutmarknaderna.
- Vilka är de nya riskerna? Datasäkerhet har kommit i topp för företag i alla branscher. Snabbheten till marknaden är så avgörande, så man får inte riskera att kopior kommer ut före originalen, vilket också tvingar fram lanseringar nästan samtidigt på alla marknader.
Här finns den fullständiga rapporten “Digital Globalization: The New Era of global Flows” finns här. Det kan löna sig att ta del av den drygt 150-sidiga rapporten, men ….
En kortare Executive Summery finns här. Den ger på sina 28 sidor en bra bild, som är imponerande i sin pedagogik. Och ger otroligt mycket om digitaliseringen, bland annat att Sverige inte kommer bättre än på 18e plats som uppkopplat samhälle. (sid 12). Läs!
När jag skriver denna blogg landar en intervju i min dator om “Blockchain som kan förändra världen“. Den kommer också från McKinsey, och kompletterar lite det budskap jag givit ovan.
Du som vill ha konsument-perspektivet på digitaliseringen kan med fördel läsa Dagens Nyheter igår “Det digitala paradigmskiftet kräver ny ekonomisk politik“. Skriven av Stefan Fölster och Anna Felländer. På köpet får Du då också kraven på en ny ekonomisk politik.